carousel

대공원 大空圓
2021
Commissioned by MMCA

Jang minseung, who presents meaningful video works on the subject of nature, produced this new work, exploring the city of Gwacheon’s ecological environment. Surrounded by the Cheonggyesan and Gwanaksan Mountains, Gwacheon is bordered by a zoo, museum, racecourse for horse racing events, and theme park. Established in anticipation of the national event that was the 1988 Summer Olympics in Seoul, these facilities have been a major part of recreation in Seoul metropolitan area since their opening. Taking an aerial perspective, such as that of a drone, the video shows that the border of the city around the mountains forms a giant circle. Inside it, there is the circular racecourse, the circular dome of the museum, the circular carousel of the theme park Seoulland, and the circular Elephant Train track of Seoul Grand Park. Capturing these facilities, each of which is circular for its own purposes, the artist emphasizes “cyclicality” by presenting the video on a 360-degree screen. Cyclical structures that continue to revolve outside of ecological contexts don’t just exist in Gwacheon; the artist is simply using Gwacheon as an example to address an aspect of modern history. He suggests that it’s time we think about the polarization exacerbated by capitalism, the global cycle of consumption and logistics, and the people and values that are marginalized in the cycle. Titled carousel, as in a large, empty circle, this circular work can be interpreted not so much as criticism but as a metaphor for the possibility of the empty hole being refilled with the values lost amidst today’s hectic modern life. 

From the Exhibition Catalogue, Time of the Earth (2021. 11. 25. - 2022. 3. 27.) @ MMCA Gwacheon (Gallery 1 and Main hall) 

directed by 장민승 jang minseung

music by 정재일 jung jaeil

editing, grading Johnston Warren Anthony

assistant director 이무언 lee mooun

producer 서광환 seo kwanghwan

location

director of photography Johnston Warren Anthony

cinematography 이우헌 lee wooheon

gaffer 전영석 jeon youngsuk

lighting department
고성윤 koh seongyun
연재화 yeon jaehwa

grip
key grip 나성식 na seongsik
grips 박현우 park hyeon woo

field recording, data manager 이범 lee berm

studio

director of photography 김선혁 kim sunhyuk

cinematography department
황태성 hwang taeseong
강정훈 kang jeonghun
김재홍 kim jaehong
박가을 park gaeul

gaffer 최우혁 gafferwoo

lighting department
손민기 son minki
김대휘 kim daewhi
박민우 park minwoo
조남현 cho namhyun
정구현 Jung koohyeon

grip
key grip 남현수 nam hyeonsu
grips 최대신 choi daesin
임관주 im gwanju
최형석 choi hyeongseok

underwater photography department
김동기 kim donggi
고석기 ko seokki
정해덕 jeong haedeok

CG artist Jean-Julien Pous
HFR capture OPTICAM

props designer 곽휘곤 kwack huigon
wrangler 이천홀스파크 leecheon horsepark
falconer 박용순 park younsoon

mixing, mastering 김병극 kim byoungkeuk

production department
location manager 양명헌 yang jisan
production manager 정희석 jung heeseok
accountant 배희경 bae huikyeong
production assistant 이승룡 lee liong 한이삭 han isak

advisor 공영민 kong youngmin

installation manager 최상협 choi peter sanghyeob

location
청계산 Cheonggye Mountain
관악산 Gwanak Mountain
국립현대미술관 과천관 MMCA Gwacheon
서울대공원 Seoul Grand Park
한국마사회 Korea Racing Authority
서울랜드 Seoul Land
용마랜드 Yongma Land
HDC studio
Hyundai Academy Skin Scuba Diving Pool

archive film 한국정책방송원 KTV

visual systems by  (주)한국 AV  AUDIO VISUAL KOREA
audio  systems by AU  신도용 shin doyong

국립현대미술관 과천관 <대지의 시간> (2021. 11. 25. - 2022. 3. 27.) 전시도록에서 발췌 

자연에 대한 의미 있는 영상 작업을 선보이고 있는 장민승은 과천의 과거와 현재의 시간 흐름 속에서 생태의 순환적 속성을 모색하는 신작 <대공원大空圓>을 제작했다. 청계산과 관악산을 둘레로 하는 과천의 산자락에는 1980년대 초 동물원, 경마장, 서울랜드, 미술관 등의 시설이 자리 잡았고, 코끼리 열차의 궤도, 경마장 트랙, 동물원의 철창들 등 크고 작은 원형의 궤도가 관찰된다. 작가는 이 시설물에서 반복적으로 보여지는 원형의 구조와 의미를 작가는 현재의 생태학적 관점에서 재구성해 360도 입체 영상으로 설계했다. 어린이날, 사생대회, 벚꽃놀이와 단풍놀이를 포함해 서울·경기 시민들의 여가 생활의 한 축을 담당하면서 여러 세대의 추억과 경험의 일부가 된 이곳의 건설 당시 자료와 현재 모습이 교차되는 영상을 보며 우리는 자연과 동물을 대하는 인간 중심적 시각과 행위에 관해 질문을 시작하게 된다. 작가가 비어 있다는 뜻의 '빌 공(空)' 자를 써서 ‘크게 빈 원’의 의미로 <대공원大空圓>이라 제목을 붙인 이유는 ‘공존’의 감각이 부재했던 현대사의 단면을 말하기 위해서다. 즉, 이 작품은 자본주의가 만들어 낸 양극화, 전 세계적인 소비와 물류의 순환 구조 속에서 소외되고 잊힌 존재와 가치에 대한 질문을 던지는 행위다. 원형의 스크린에 둘러싸여 여러 형태의 울타리를 경험하는 우리는 결국 누가 갇히게 되었는지를 보게 된다.