spheres in mullae-dong

2011
Installation(Site specific art)
hosted by Seoul faundation Art & Culture, Seoul Art space Mullae
Collaborator
produced by jang minseung + jung jaeil
Project App, 6 composed music for sites

Spheres (part I) is a site-specific project based on a particular place. Not only does it have social and histori- cal purposes of that certain place, it also begins from various personal memories and emotions connected to those purposes organically. Interpreting it musically and visually to form an unfamiliar and new place is what this project is all about.
The first site-specific project series was A. Intermission, a project themed on a previously DSC (Defense Security Command) building located in Sogyuk-dong, which has been introduced through the Platform in Kimusa exhibi- tion in 2009. The second of the series, Spheres, is based upon the built-up small industrial area formed right after the Korean independence, Mullae 3 Ga, and its surround- ing areas. These areas have become a new place of interest as they have become publically known as Seoul Art Space Mullae.
Smartphones, widely used these days, are applied as a music playback device to Spheres, which will take place outdoors. Different from previous public projects in music only capable with limited space and time, Spheres allows participants to be involved in the project with their smart- phones at all times, also having an advantage to transfer a public project into a private experience. Participants can join the project starting with downloading the appli- cation ‘Spheres’ made especially for this project. The application uses a GPS map to guide participants to six specific locations, where the provided music list is played once the participant arrives at each location.
To make progress with Spheres as a reminder of an old city through a place called Mullae-dong, we have decided to make an approach with the below. In this project, we are to be in a position on where we are not either part of or even strangers of the Mullae-dong area. Our intention is to make listeners not sit in superficial emotion while looking at the old industrial area nostalgically, and at the same time prevent them from sinking and getting used to the special interior.
There is also a need to pay attention to the fact that the various art activities taking place about the Mullae-dong area are not considered ‘art’ to everyone. No visual devices were added to interrupt the local people’s lives residing in Mullae-dong under the name of Art. We believed we could make this area called Mullae-dong itself completely capable of appreciation.
Conclusively, we prepared a special environment for listeners to participate actively and spontaneously. Appreciating the music doesn’t end by just listening passively to input music through its application. As the listeners go about Mullae-dong, they will enjoy the view of the area with a polyphonic soundscape of surrounding environmental sounds, such as trains, machines, etc., overlapping with the provided music. In addition, this appreciative experience will be distinct and special towards each listener according to situation, such as weather, time, and location during the visit of Mullae-dong.
Through such appreciation, various memories and emotions of each person made through this particular place called Mullae- dong are revealed, not the area’s historic, cultural, or architec- tural definitions. We hope that through this prism called Spheres we can make Mullae-dong, a space of unfamiliar routine, unfold the memories and emotions of everyone who comes and goes.

<스피어즈 Spheres>는 특정 장소를 기반으로 한 프로젝트성 작업이다. 이 작업은 특정 장소의 사회적, 역사적 의미뿐만 아니라 더 나아가 그 의미들과 유기적으로 연결되어 있는 개개인의 다양한 기억과 감정으로부터 출발한다. 이를 음악적, 시각적으로 해석하여 기존 장소로부터 낯설고도 새로운 장소성을 만들어 내는 것이 바로 이 프로젝트가 이르고자 하는 지점이다.
첫 번째 작업은 소격동에 위치한 옛 기무사령부 건물을 소재로 한 으로서 2009년 Platform in Kimusa 전을 통해 선보인 바 있다. 이에 이은 두 번째 작업는해방직후 형성된 군소공장 밀집지역, 문래동 3가와 그 주변 지역을 대상으로 한다. 이곳은 예술창작촌으로 알려지면서 최근 새로운 관심의 대상이 된 지역이기도 하다.
실외에서 이루어지는 는 근래에 많이 사용되는 음원 재생장치인 스마트폰을 활용한다. 제한된 공간과 시간 내에서만 실현이 가능했던 기존의 공공 음악 프로젝트와 달리 스마트폰을 이용한 공공 프로젝트는 감상자들이 항시 프로젝트에 참여할 수 있게 하고, 공적 프로젝트를 사적 경험으로 전환시킬 수 있는 장점도 있다. <스피어즈>의 감상자는 스마트폰을 이용하여 이 프로젝트를 위해 고안한 어플리케이션 “Spheres”를 다운로드 하는 것부터 작품에 참여하게 된다. 이 어플리케이션은 내장된 GPS와 지도를 이용하여 문래동 내 여섯 개의 지점으로 감상자를 안내하고 감상자가 각 지점에 이르면 저장된 음악들을 재생하도록 되어 있다.
이러한 방식으로 문래동이라는 장소에서 오래된 도시의 기억을 더듬어보는 작업을 진행함에 있어서 우리는 다음과 같은 방식으로 접근하고자 하였다. 이 프로젝트에서 우리는 문래동에 속한 사람도 낯선 외지인도 아닌 위치에 있고자 했다. 이는 오래된 공장지대의 모습을 향수 어린 시선으로 바라보는 피상적인 감상에 머무르지 않으면서 동시에 공간의 내부로 침몰하여 익숙해지게 되는 것도 피하기 위해서이다.
근래 문래동 인근 지역에서 이루어지고 있는 다양한 예술 활동이 모든 사람들에게 ‘예술’로 인식되는 것은 아니라는 사실에도 주의를 기울일 필요가 있다. 예술이라는 명목으로 문래동을 삶의 터전으로 삼고 있는 사람들의 일상을 방해하지 않도록 그 어떤 시각적 장치도 덧붙이지 않았다. 이것이 문래동이라는 공간을 그 자체로서 온전히 감상할 수 있도록 해줄 것이라 생각했기 때문이다.
마지막으로 우리는 감상자가 적극적이고 능동적으로 참여할 수 있는 특별한 환경을 만들어 보고자 하였다. 이 작품의 감상은 어플리케이션을 통해 사전에 입력된 음악을 수동적으로 듣는 것에서 그치지 않는다. 감상자는 문래동 곳곳을 직접 돌아다니면서 열차,기계 소리 등 주변 환경의 소리가 음악 위에 덧입혀지는 다층적인 소리 풍경(soundscape)을 문래동의 풍경과 함께 감상하게 된다. 그리고 이 감상의 경험은 감상자 저마다가 처한 상황에 따라, 즉 감상자가 문래동을 방문한 날의 날씨와 시간, 감상자의 위치 등에 따라 달라지므로 감상은 매번 다른, 특별한 것이 된다..
이 같은 감상을 통해 드러나는 것은 문래동이라는 특정 장소의 역사적, 문화적, 건축사적 의미가 아니라 그 공간 속에서 만들어지는 개개인의 다양한 기억들과 감정들이다. 문래동이라는 낯선 일상의 공간을 오고 갔던, 그리고 오고 갈 많은 사람들의 기억과 감정이 이라는 프리즘을 통해 펼쳐지기를 기대한다.